Vastenactie 2024 – Verbetering St. Matia Mulumba ziekenhuis

Samen bouwen aan gezondheid!

Steen voor steen naar een beter ziekenhuis.

Stichting Uganda Werkvoortzetting pater Kees Spil mag wéér meedoen met de Vastenactie.

“Verbetering St. Matia Mulumba ziekenhuis, Buswale, Oeganda”

In zijn werk ging de aandacht van Kees ook uit naar de gezondheidszorg. Toen hij in Buswale arriveerde was er slechts een kleine dispencery. Zuster Theresa zwaaide daar de scepter. Vaccinaties en kleine medische ingrepen werden vakkundig door haar gedaan. Kees en Theresa hadden veel steun aan elkaar en bespraken het plan om een echt ziekenhuis te bouwen.

Tijdens zijn laatste vakantie thuis had hij een schets mee van het nieuw te bouwen ziekenhuis. Samen met zijn broer, die timmerman was, bespraken ze de stappen die gezet moesten worden om het gebouw te verwezenlijken. Kort na zijn terugkomst in Buswale is Kees tijdens een roofoverval om het leven gebracht. Zijn droom, een ziekenhuis, heeft hij zelf niet meer kunnen verwezenlijken.Het diocees, toen nog onder aanvoering van bisschop Willigers, heeft het plan alsnog uitgevoerd.

In de parochie Buswale is het ziekenhuisje de enige mogelijkheid voor medische zorg. Omdat de meeste mensen geen vervoer hebben zijn ze er ook afhankelijk van. Met de auto is het namelijk ruim twee uur rijden naar het dichtstbijzijnde grote stad Jinja. Dat is voor veel mensen te kostbaar en in dringende medische situaties te ver.

Het ziekenhuisje verleent alle medisch zorg die van een klein lokaal ziekenhuisje mag worden verwacht. Grotere, planbare behandelingen worden in Jinja uitgevoerd. Het ziekenhuisje geeft specifieke aandacht aan de begeleiding van zwangerschappen en zuigelingencontrole. Daarnaast is het verantwoordelijk voor het organiseren en uitvoeren van vaccinatieprogramma’s voor alle leeftijden. Vaccinaties die worden gegeven zijn: Difterie, Polio, Mazelen, Tetanus, Hepatitis A en B. Deze vaccins moeten koel worden bewaard. Een goed functionerend elektriciteitssysteem is hierbij onontbeerlijk. Dit alles zal leiden tot een betere werkomgeving en prettiger werkomstandigheden, waardoor betere zorg kan worden verricht en het aantrekken en vasthouden van deskundig personeel eenvoudiger wordt

Het huidige ziekenhuisje is oud, jarenlang geen onderhoud door geldgebrek eist zijn tol. De huidige staat is slecht. Zo is het dak lek, waardoor het regenwater op veel verschillende plaatsen het ziekenhuisje binnen stroomt. Er is geen aansluiting op het openbare elektriciteitsnet, waardoor bij medische handelen in het donker vaak een zaklamp moet worden ingezet. Kozijnen en deuren moeten worden vernieuwd. De muren aan binnen- en buitenkant moeten worden hersteld.

Door deze situatie zijn de werkomstandigheden niet aantrekkelijk. Kwalitatief goed medisch personeel is moeilijk te krijgen en vast te houden. Vanuit Buswale kwam de vraag voor een renovatie.

Het project beoogt in eerste instantie een renovatie van het ziekenhuisje plus het realiseren van een aansluiting op het openbare elektriciteitsnet. U kunt zich voorstellen hoe blij we waren toen het project onder de naam: “Verbetering St.-Matia Mulumba ziekenhuis, Buswale, Oeganda” door de Vastenactie werd goedgekeurd.

Daarom zijn wij als stichting oprecht verheugd dat we voor de tweede keer deel mogen nemen aan de vastenactie. We hopen dat u deze renovatie een kans wil geven door deel te nemen aan de vastenactie die start op 14 februari 2024.

Vastenatcievieringen zijn: Spierdijk 17\2 De Weere18\2  Obdam 24\2 Ursem 25\2/ Nibbixwoud 9\3 Hoogwoud 24\3. Vieringen samen met het Jambokoor zijn: Wognum 24\2 Spanbroek 10\3 De Goorn 17\3.

Met uw gift kunt u terecht op bankrekening NL21INGB0000005850 ov, projectnummer 402446 of u kunt veilig eenmalig gebruik maken van de hier getoonde QR-code

Wij zijn ontzettend dankbaar dat de parochies van de Waterkant zich de komende vastentijd weer gaan inzetten voor Stichting Uganda Werkvoortzetting pater Kees Spil om samen steen voor steen dit ziekenhuis te renoveren.